Pamiętam początek wojny i bombardowania – wcale się ich nie bałem. Dziadzio
zabierał mnie do piwnicy, ale mówił, że to taka zabawa, i śmiał się, więc i ja się
śmiałem. Gdy niedaleko spadała bomba i wszystko się trzęsło, a z sufitu piwnicy
spadał kurz, Dziadzio mówił, że to olbrzymy grają w piłkę i że z nimi istne skaranie
boskie. Naprawdę wierzyłem w te olbrzymy i byłem ich bardzo ciekaw. Żałowałem,
że nie możemy wyjść popatrzeć, ale chowanie się w piwnicy też było ciekawe,
więc nie narzekałem. Potem pojawili się niemieccy żołnierze i zaczęło przyjeżdżać
coraz więcej ludzi, których wypędzali z miasteczek wokół Warszawy. Nawet się nie
zorientowałem, kiedy – i że w ogóle – powstała Dzielnica i nas w niej zamknięto.*
19 kwietnia w naszej szkole obchodziliśmy 78. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim, przyłączając się tym samym do ogólnopolskiej akcji zatytułowanej Żółte Żonkile, która organizowana jest przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Cel przedsięwzięcia to propagowanie wiedzy na temat Powstania w Getcie Warszawskim. A dlaczego żółty żonkil? Wszystko zaczęło się za sprawą Marka Edelmana - ostatniego przywódcy Żydowskiej Organizacji Bojowej (ŻOB). Co roku, 19 kwietnia składał pod Pomnikiem Bohaterów Getta na Muranowie bukiet przygotowany z żółtych żonkili. Ponadto w każdą rocznicę powstania dostawał także te kwiaty od anonimowej osoby. W tygodniu poprzedzającym rocznice wybuchu powstania w Getcie Warszawskim na godzinach do dyspozycji wychowawcy uczniowie zapoznali się z ideą akcji, prezentacją multimedialną poruszającą problematykę getta warszawskiego oraz wykonali żonkile. 19 kwietnia społeczność szkolna, na znak pamięci o ofiarach powstania, ubrała się na żółto. Uczniowie klas 1-3 zapoznali się ze słuchowiskami Zofii Staneckiej Pamięć drobinek oraz Justyny Bednarek Historia z pełnej ulicy , teksty poruszały zagadnienia dotyczące empatii, sprawiedliwości oraz straty.
Uczniowie klas 4-6 szkół obejrzeli film Będę pisać w reżyserii Hi-Story. Jest to historia dwójki żydowskich nastolatków . Natomiast siódmo i ósmoklasiści zobaczyli film Muranów - Dzielnica Północna w reżyserii Łukasza Kamila Kamińskiego, w którym główna bohaterka opowiada historię Muranowa, dawnej dzielnicy żydowskiej w Warszawie.
Wzruszające chwile z filami i słuchowiskiem pokazały młodemu pokoleniu, jak trudno niekiedy człowiekowi żyć i jak cenna jest wolność.
Marzena Iwan
*Arka czasu, M. Szczygielski, Warszawa 2015, s. 26.
Szkoła Podstawowa nr 13 im. Józefa Skrzeka
w Siemianowicach Ślaskich